Sytuacja, w której samochód mimo wciśniętego pedału sprzęgła zaczyna delikatnie się poruszać lub sprawia wrażenie, jakby chciał ruszyć, może budzić niepokój. Wielu kierowców opisuje to jako efekt „ciągnięcia”, który pojawia się tuż po uruchomieniu silnika lub podczas próby wrzucenia biegu na postoju. Choć z pozoru winne może wydawać się sprzęgło, w rzeczywistości istotną rolę w tej anomalii może odgrywać również koło dwumasowe, które w pewnych warunkach potrafi przenosić drgania i moment obrotowy nawet wtedy, gdy układ napędowy powinien być rozłączony.
Koło dwumasowe pełni funkcję tłumika drgań skrętnych i znajduje się pomiędzy wałem korbowym silnika a tarczą sprzęgła. Jego konstrukcja opiera się na dwóch niezależnych częściach połączonych sprężynami i tłumikami, które mają za zadanie niwelować różnice prędkości obrotowej i wibracje. Jeśli jednak mechanizm ten ulegnie zużyciu lub zablokowaniu, może zacząć przekazywać część siły obrotowej mimo wciśnięcia sprzęgła. W efekcie pojazd delikatnie „ciągnie”, ponieważ minimalna ilość momentu obrotowego przedostaje się przez uszkodzoną dwumasę do skrzyni biegów, a następnie na koła.
Typowym objawem takiej sytuacji jest drżenie samochodu na biegu jałowym przy wciśniętym sprzęgle lub trudność z wrzuceniem biegu w pozycji postoju. Samochód może też lekko szarpnąć, gdy kierowca przełącza z neutralnego na pierwszy bieg. W bardziej zaawansowanym stadium uszkodzenia dwumasa może nawet utrudniać całkowite rozłączenie napędu, przez co pojawiają się trudności w zmianie biegów oraz hałasy przy wciskaniu pedału sprzęgła.
Nie można jednak zapominać, że opisywany efekt może mieć również inne źródła. Niesprawny wysprzęglik, zapowietrzony układ hydrauliczny lub uszkodzona pompa sprzęgła również powodują niepełne rozłączenie napędu, co objawia się podobnie – czyli delikatnym „ciągnięciem” pojazdu mimo teoretycznego braku styku tarczy ze skrzynią. Różnica polega na tym, że w przypadku hydrauliki problem często nasila się stopniowo i może towarzyszyć mu zmienny opór pedału lub jego opadanie do podłogi.
Do diagnostyki problemu warto podejść metodycznie. Jeśli objawy pojawiają się wyłącznie na zimno i zanikają po rozgrzaniu układu, możliwe, że przyczyną jest chwilowe stwardnienie tłumików w kole dwumasowym lub spadek wydajności płynu w układzie hydraulicznym. Jeżeli jednak zjawisko występuje niezależnie od temperatury, a do tego towarzyszą mu metaliczne odgłosy lub szarpanie, bardzo prawdopodobne jest, że doszło do uszkodzenia mechanicznego dwumasy.
Podsumowując, koło dwumasowe może w określonych warunkach spowodować efekt „ciągnięcia” auta przy wciśniętym sprzęgle, szczególnie jeśli jego mechanizm tłumiący nie działa prawidłowo i przenosi niekontrolowaną ilość momentu obrotowego. Choć rzadko jest to jedyna przyczyna takiego objawu, należy ją brać pod uwagę obok problemów hydraulicznych i mechanicznych w obrębie sprzęgła. Dobra diagnoza wymaga obserwacji towarzyszących symptomów i w razie potrzeby – demontażu podzespołów w celu ich dokładnego sprawdzenia.