Nowoczesne auta są wyposażane w zaawansowane rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa biernego i aktywnego. Te drugie mają za zadanie uchronić kierowcę oraz pasażerów przed ewentualną kolizją. Część z nich pozwala na lepsze panowanie nad samochodem podczas jazdy, a pozostałe wspierają prowadzącego, gdy pojazd hamuje. Skuteczne układy tego typu dostępne są już nie tylko w czterokołowcach przeznaczonych dla najzamożniejszych klientów. Potwierdzenie tej tezy stanowi Seat Toledo, w którym montuje się najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa aktywnego.
Systemy działające podczas jazdy
MSR (niem. Motor-Schleppmoment-Regelung) jest układem zapobiegającym poślizgowi napędzanych kół podczas zmiany przełożenia lub zmniejszania prędkości poprzez hamowanie silnikiem i towarzyszącej jej redukcji biegu.
ASR (niem. Antriebsschlupfregelung) to system kontroli trakcji pozwalający uniknąć buksowania kół przy ruszaniu oraz przyspieszaniu podczas wychodzenia z zakrętu. To rozwiązanie szczególnie przydaje się na śliskiej nawierzchni.
HHC (ang. Hill Hold Control) jest układem sprawdzającym się podczas jazdy pod górę oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System zapewniając odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym, utrzymuje go w gotowości, co skraca czas reakcji pedału hamulca. Okazuje się to niezwykle ważne, gdy kierowca musi szybko przełożyć stopę z pedału przyspieszenia na hamulec roboczy.
ESC (ang. Electronic Stability Program) to elektroniczny układ stabilizujący tor jazdy samochodu. System uruchamia się, gdy jedno z kół auta pokonującego zakręt ma tendencję do utraty przyczepności. Aby pojazd poruszał się w zadanym przez kierowcę kierunku, następuje automatyczne i kontrolowane przyhamowanie auta. Dzięki temu ani jedno koło nie traci przyczepności.
Systemy związane z hamowaniem
ABS (niem. Antiblockiersystem lub ang. Anti-Lock Braking System) jest systemem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas gwałtownego hamowania. To rozwiązanie pozwala na utrzymanie kontroli nad samochodem, dzięki czemu możliwe staje się bezpieczne ominięcie przeszkody podczas manewru hamowania. Wpływ ABS na długość drogi hamowania jest ograniczony i zależy od warunków atmosferycznych oraz nawierzchni jezdni.
HBA (ang. Hydraulic Brake Assist) to system, który analizując siłę i gwałtowność naciśnięcia pedału hamulca oraz prędkość pojazdu, uruchamia hydrauliczne wspomaganie układu hamowania. Pozwala to na skrócenie odległości koniecznej do zatrzymania samochodu.
Wyżej opisane układy pomagają uniknąć kolizji. Producenci samochodów nieustannie prowadzą badania i testują rozwiązania, które pozwolą ograniczyć liczbę ofiar wypadków. Kierowcy powinni pamiętać o trzeźwości, bezpiecznej jeździe, dostosowywaniu prędkości do warunków jazdy i szlifowaniu umiejętności, aby systemy aktywnego bezpieczeństwa wykorzystywać w ostateczności. Prowadzący nie mogą też zapominać, że, poza ostrożnością, ważnymi elementami aktywnie podnoszącymi bezpieczeństwo na drodze są: ogólna sprawność auta, dobrze ustawione i włączone światła, czyste szyby oraz odpowiednie ogumienie. Więcej na temat systemów związanych z bezpieczeństwem oferowanych użytkownikom wcześniej wspomnianego Seata Toledo można dowiedzieć się, odwiedzając stronę firmy Seat.