Czy da się uruchomić auto z odłączoną jedną cewką?

Uruchomienie samochodu z odłączoną jedną cewką zapłonową jest możliwe w niektórych silnikach wielocylindrowych, jednak wiąże się to z poważnymi konsekwencjami dla pracy silnika i trwałości jego podzespołów. Odłączenie cewki powoduje, że jeden cylinder nie pracuje – mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest zapalana, co prowadzi do wypadania zapłonu, nierównej pracy silnika, szarpania i spadku mocy. Silnik może odpalić i pracować na pozostałych cylindrach, ale będzie pracował bardzo nierówno, z wyraźnym spadkiem osiągów i zwiększonym zużyciem paliwa. Niespalone paliwo trafia do układu wydechowego, gdzie może uszkodzić katalizator, sondę lambda i tłumiki. Długotrwała jazda w takim stanie prowadzi do powstawania nagaru, przegrzewania pozostałych cylindrów i ryzyka poważnych awarii mechanicznych. Komputer pokładowy rejestruje błędy wypadania zapłonu, ogranicza moc silnika lub przełącza go w tryb awaryjny. Jazda z odłączoną cewką powinna być traktowana wyłącznie jako rozwiązanie awaryjne na bardzo krótkim dystansie, a naprawa układu zapłonowego powinna nastąpić jak najszybciej, by uniknąć poważnych uszkodzeń silnika i układu wydechowego.