Problemy z zapłonem mają bezpośredni wpływ na pracę zaworu EGR, czyli układu recyrkulacji spalin. EGR odpowiada za kierowanie części spalin z powrotem do komory spalania, co pozwala obniżyć temperaturę spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu. Jeśli układ zapłonowy nie działa prawidłowo – dochodzi do wypadania zapłonów, niepełnego spalania lub przerw w pracy świec – do układu wydechowego trafia niespalona mieszanka paliwowo-powietrzna. Może to powodować powstawanie nadmiernej ilości sadzy i nagaru, które osadzają się na elementach EGR, prowadząc do jego zatykania lub zablokowania. W efekcie zawór może się zaciąć w pozycji otwartej lub zamkniętej, co skutkuje spadkiem mocy, nierówną pracą silnika, a nawet jego dławieniem. Dodatkowo, nieprawidłowy zapłon może prowadzić do powstawania niepożądanych związków chemicznych w spalinach, które przyspieszają zużycie i awarie EGR. W nowoczesnych samochodach sterownik silnika monitoruje parametry pracy układu zapłonowego i EGR, a wykrycie problemów może skutkować zapaleniem kontrolki „check engine” oraz zapisaniem błędów w pamięci komputera. Regularna kontrola i serwisowanie zarówno układu zapłonowego, jak i EGR, pozwala uniknąć kosztownych napraw i zapewnia prawidłową pracę silnika oraz niską emisję spalin.