Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii, która kojarzy się przede wszystkim z brakiem oleju w układzie smarowania. Jednak nawet przy prawidłowym poziomie oleju na bagnecie silnik może ulec zatarciu, jeśli wystąpią inne czynniki zakłócające prawidłowe smarowanie. Najczęstszą przyczyną jest spadek ciśnienia oleju spowodowany zużyciem pompy oleju, zapchaniem kanałów olejowych, uszkodzeniem filtra oleju lub zaworu przelewowego. Nawet jeśli olej jest obecny w misce, nie dociera on do kluczowych elementów silnika, takich jak panewki, wałki rozrządu czy turbosprężarka. Zatarcie może być także skutkiem stosowania niewłaściwego oleju – zbyt gęstego, zbyt rzadkiego lub niezgodnego z normami producenta – który nie tworzy odpowiedniego filmu smarnego. W silnikach z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych, zbyt gęsty olej może powodować niedostateczne smarowanie i przegrzewanie się elementów. Zatarcie grozi również przy przegrzaniu silnika – wysoka temperatura prowadzi do rozrzedzenia oleju, utraty właściwości smarnych i powstawania nagaru, który blokuje kanały olejowe. W autach z turbosprężarką zatarcie często wynika z niedostatecznego smarowania łożysk turbo, nawet przy prawidłowym poziomie oleju. Inne przyczyny to obecność w oleju zanieczyszczeń, opiłków metalu, wody lub paliwa, które pogarszają smarowanie i prowadzą do uszkodzeń. Regularna wymiana oleju, stosowanie produktów wysokiej jakości i kontrola ciśnienia oleju to podstawa ochrony silnika przed zatarciem, nawet jeśli poziom oleju wydaje się prawidłowy.