Czy sprzęgło może powodować drżenie całego nadwozia?

Sprzęgło, szczególnie w połączeniu z kołem dwumasowym, może być źródłem drżenia całego nadwozia. Najczęściej objaw ten pojawia się podczas ruszania, zmiany biegów lub przy wciskaniu pedału sprzęgła. Przyczyną mogą być zużyte lub nierównomiernie wyeksploatowane okładziny tarczy sprzęgła, uszkodzone tłumiki drgań w tarczy lub wybite tłumiki w kole dwumasowym. Drgania mogą być przenoszone na całą karoserię, zwłaszcza jeśli problem dotyczy elementów tłumiących drgania skrętne. Wibracje te są szczególnie odczuwalne podczas ruszania na pierwszym biegu, przy przyspieszaniu z niskich obrotów lub przy gaszeniu silnika. Zdarza się, że winny jest także zapowietrzony lub nieszczelny układ hydrauliczny sprzęgła, który powoduje nierównomierne rozłączanie napędu i powstawanie pulsacji. Warto pamiętać, że drżenie nadwozia może mieć wiele przyczyn, w tym uszkodzone koła, felgi, zawieszenie czy wał napędowy, jednak jeśli objaw pojawia się głównie podczas pracy sprzęgła, to właśnie ten element należy podejrzewać w pierwszej kolejności.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: