Sprzęgło jest kluczowym elementem układu napędowego, a jego zużycie lub awaria może prowadzić do trudności z uruchomieniem silnika, choć nie zawsze jest to pierwsza przyczyna, którą bierze się pod uwagę. W nowoczesnych samochodach z systemem zabezpieczenia rozruchu (immobilizer sprzęgła), silnik można uruchomić tylko po wciśnięciu pedału sprzęgła. Jeśli czujnik położenia pedału sprzęgła jest uszkodzony lub sprzęgło nie rozłącza się prawidłowo, sterownik może zablokować rozruch silnika. Dodatkowo, zużyte sprzęgło może nie rozłączać napędu, przez co rozrusznik ma trudność z obracaniem wałem korbowym, szczególnie jeśli auto stoi na biegu. W autach z manualną skrzynią biegów, jeśli sprzęgło nie rozłącza napędu całkowicie, pojawia się opór podczas próby uruchomienia silnika. Objawia się to szarpaniem, trudnościami z wrzuceniem biegu lub nawet całkowitym brakiem możliwości uruchomienia auta. W przypadku sprzęgieł hydraulicznych wyciek płynu lub zapowietrzenie układu również mogą uniemożliwić rozruch. Regularna kontrola stanu sprzęgła, płynu hydraulicznego i działania czujnika położenia pedału pozwala uniknąć takich problemów. W sytuacji, gdy pojawiają się trudności z uruchomieniem silnika, warto sprawdzić nie tylko akumulator i rozrusznik, ale także stan sprzęgła i powiązanych z nim czujników.