Czy świeca może działać mimo braku iskry?

Świeca zapłonowa jest elementem biernym – jej zadaniem jest przekazanie wysokiego napięcia z układu zapłonowego do komory spalania i wytworzenie iskry pomiędzy elektrodami. Jeśli nie pojawia się iskra, świeca nie spełnia swojej podstawowej funkcji i nie inicjuje zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Brak iskry może być spowodowany uszkodzeniem samej świecy (np. pęknięciem izolatora, zużyciem elektrod, zabrudzeniem), ale równie często wynika z problemów w innych elementach układu – uszkodzonych przewodów zapłonowych, cewki, modułu zapłonowego lub błędów w sterowaniu elektronicznym. W niektórych przypadkach świeca może być fizycznie sprawna, ale nie otrzymuje napięcia, przez co nie generuje iskry. Wówczas cylinder, w którym znajduje się taka świeca, nie bierze udziału w pracy silnika, co objawia się wypadaniem zapłonu, spadkiem mocy i nierówną pracą jednostki. Warto pamiętać, że świeca, która nie iskrzy, nie uczestniczy w procesie spalania, ale nadal jest narażona na działanie wysokich temperatur i ciśnienia w komorze spalania. Długotrwała praca silnika z niesprawną świecą może prowadzić do jej uszkodzenia mechanicznego, a także poważniejszych awarii silnika, takich jak uszkodzenie katalizatora czy wypalenie zaworów. Regularna kontrola stanu świec oraz całego układu zapłonowego pozwala uniknąć takich sytuacji i zapewnia prawidłową pracę silnika.