Dlaczego komputer nie zapisuje błędu mimo problemów z iskrą?

Brak zapisanego błędu w komputerze silnika mimo ewidentnych problemów z iskrą to sytuacja, która może frustrować zarówno kierowców, jak i mechaników. System diagnostyki pokładowej rejestruje błędy tylko wtedy, gdy sygnały z czujników wykraczają poza określone normy lub gdy czujnik przestaje całkowicie odpowiadać. Jeśli usterka jest sporadyczna, dotyczy tylko jednego cylindra lub nie powoduje wyraźnego spadku parametrów pracy silnika, komputer może jej nie zarejestrować. Często zdarza się, że czujnik podaje błędne, ale mieszczące się w normie dane, przez co system nie uznaje tego za awarię. Problemy z iskrą mogą wynikać również z mikrouszkodzeń przewodów, cewek, świec lub słabego styku, które nie zawsze są wykrywane przez komputer. Dodatkowo, niektóre usterki pojawiają się tylko w określonych warunkach (np. wilgoć, niskie temperatury, wysokie obciążenie), a podczas diagnostyki komputerowej silnik pracuje poprawnie. W takich przypadkach konieczna jest manualna diagnostyka, wizualna inspekcja przewodów, świec i cewek, pomiar oporu i napięcia oraz testy dynamiczne. Doświadczeni mechanicy często potrafią wykryć usterki, których komputer nie rejestruje, analizując objawy i zachowanie silnika podczas jazdy.