Dlaczego po deszczu auto ma problem z zapłonem?

Problemy z zapłonem po deszczu to bardzo częsta przypadłość zarówno w starszych, jak i nowszych samochodach. Główną przyczyną jest wilgoć, która dostaje się do komory silnika i powoduje pogorszenie właściwości izolacyjnych przewodów zapłonowych, cewek, złączy czy kopułki rozdzielacza. Wilgoć tworzy na powierzchni przewodów i elementów zapłonowych cienką warstwę przewodzącą prąd, przez co wysokie napięcie „ucieka” na masę zamiast przeskakiwać na świecy. Objawia się to trudnościami z rozruchem, szarpaniem, wypadaniem zapłonu, falowaniem obrotów i spadkiem mocy. W nocy lub w ciemnym garażu można zaobserwować niebieskie iskierki przeskakujące z przewodów na metalowe części silnika. Wilgoć powoduje również korozję styków i zaśniedzenie końcówek przewodów, co dodatkowo pogarsza przewodnictwo. Problemy nasilają się po myciu silnika, w czasie intensywnych opadów lub jazdy przez kałuże. Aby uniknąć kłopotów z zapłonem po deszczu, należy regularnie kontrolować stan przewodów, cewek i złączy, dbać o ich czystość i szczelność oraz stosować preparaty hydrofobowe zabezpieczające układ zapłonowy przed wilgocią. W przypadku uporczywych problemów warto wymienić przewody i cewki na nowe, wysokiej jakości, odporne na wilgoć.