Jak rozpoznać błędne położenie wału względem zapłonu?

Błędne położenie wału korbowego względem zapłonu prowadzi do poważnych zaburzeń pracy silnika i jest jednym z najtrudniejszych do zdiagnozowania problemów. Objawy to przede wszystkim nierówna praca silnika, trudności z rozruchem, spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszania oraz charakterystyczne metaliczne stuki. Silnik może mieć tendencję do gaśnięcia na biegu jałowym, a zużycie paliwa rośnie nawet o kilkanaście procent. W nowoczesnych pojazdach komputer pokładowy często rejestruje błędy dotyczące synchronizacji wału i wałka rozrządu, pojawia się kontrolka „check engine” oraz kody błędów związane z czujnikami położenia wału lub wypadaniem zapłonu. W skrajnych przypadkach silnik nie odpala wcale lub pracuje bardzo głośno. Błędne ustawienie wału może być efektem nieprawidłowego montażu rozrządu, zużycia łańcucha lub paska, przeskoku zębów lub awarii czujników. Rozwiązaniem jest sprawdzenie znaków rozrządu, kontrola czujników położenia wału i wałka oraz wykonanie testu synchronizacji za pomocą komputera diagnostycznego. W razie stwierdzenia błędów należy natychmiast dokonać korekty ustawienia rozrządu i wymienić zużyte elementy, aby uniknąć poważnych uszkodzeń silnika.