Jak rozpoznać iskrę o zbyt niskiej energii?

Iskra o zbyt niskiej energii w układzie zapłonowym jest jedną z głównych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika, wypadania zapłonu, szarpania i spadku mocy. Rozpoznanie takiej iskry wymaga obserwacji kilku charakterystycznych objawów. Po pierwsze, podczas testu świecy (wykręcenie świecy, podłączenie do przewodu i przyłożenie do masy silnika) zamiast wyraźnej, niebieskiej i „głośnej” iskry pojawia się iskra słaba, cienka, żółta lub czerwona, często przeskakująca nieregularnie. Silnik z iskrą o niskiej energii ma trudności z rozruchem, szczególnie na zimno, a po uruchomieniu pracuje nierówno, szarpie podczas przyspieszania i wykazuje tendencję do gaśnięcia na biegu jałowym. Często pojawia się intensywny zapach niespalonego paliwa z wydechu oraz wzrost zużycia paliwa. Iskra o zbyt niskiej energii nie jest w stanie skutecznie zapalić mieszanki paliwowo-powietrznej, przez co część cykli spalania przebiega nieprawidłowo lub w ogóle nie zachodzi. W dłuższej perspektywie prowadzi to do powstawania nagaru na świecach, uszkodzenia katalizatora oraz zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Przyczyną słabej iskry mogą być zużyte świece, przewody o wysokiej rezystancji, uszkodzona cewka lub niskie napięcie zasilania układu zapłonowego. Regularna kontrola i testowanie układu zapłonowego pozwala szybko wykryć ten problem i zapobiec poważniejszym awariom.