Opel Calibra to jeden z najbardziej charakterystycznych modeli niemieckiego producenta, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Produkowany w latach 1989-1997, model ten stał się symbolem dynamicznego stylu i zaawansowanej technologii, łącząc elegancki design z praktycznością. W tym artykule przyjrzymy się historii tego samochodu, jego parametrom technicznym, a także projektom koncepcyjnym związanym z Calibrą.
Opel Calibra został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1989 roku. Auto zaprojektowano jako następcę modelu Opel Manta, który zakończył produkcję w 1988 roku. Zadaniem Calibry było utrzymanie pozycji Opla w segmencie samochodów sportowych, ale z dużą dozaą nowoczesności. Projekt nadwozia powstał w centrum stylizacji Opla, a za jego wygląd odpowiadali projektanci Erhard Schnell i Wayne Cherry. Model wyróżniał się doskonałą aerodynamiką, współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,26, co w tamtych czasach było rekordem dla samochodów seryjnych.
Calibra charakteryzowała się dynamiczną linią nadwozia, smukłym profilem oraz szerokimi drzwiami, co podkreślało sportowy charakter auta. Charakterystyczne reflektory przednie, wąskie tylne światła i masywne nadkola sprawiały, że auto wyróżniało się na tle konkurencji. Wnętrze samochodu było przestronne jak na pojazd coupe, oferując wygodę czterem pasażerom. Deska rozdzielcza została zaprojektowana w ergonomiczny sposób, a materiały użyte do wykończenia były solidne, choć nieco surowe, co było charakterystyczne dla niemieckich samochodów tamtej epoki.
Opel Calibra był oferowany z szeroką gamą jednostek napędowych. Wersja z silnikiem dwulitrowym o ośmiu zaworach i mocy 115 koni mechanicznych pozwalała na przyspieszenie do stu kilometrów na godzinę w ciągu dziesięciu i pół sekundy. Kolejna wersja z tym samym silnikiem, ale z szesnastoma zaworami, osiągała 150 koni mechanicznych i przyspieszała do stu kilometrów na godzinę w ciągu ośmiu i pół sekundy. Model z silnikiem sześciocylindrowym w układzie V o pojemności 2,5 litra osiągał moc 170 koni mechanicznych, co pozwalało na rozpędzenie samochodu do stu kilometrów na godzinę w czasie ośmiu i dwóch dziesiątych sekundy. Najmocniejsza wersja turbodoładowana generowała 204 konie mechaniczne, osiągała moment obrotowy na poziomie 280 niutonometrów i przyspieszała do stu kilometrów na godzinę w zaledwie sześć i osiem dziesiątych sekundy. W tej wersji samochód wyposażono w napęd na cztery koła, co dodatkowo zwiększało jego osiągi.
Wymiary Opla Calibry były równie imponujące. Samochód miał 4493 milimetry długości, 1688 milimetrów szerokości i 1320 milimetrów wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2600 milimetrów. Masa pojazdu w zależności od wersji wynosiła od 1180 do 1400 kilogramów. Zawieszenie przednie opierało się na kolumnach McPhersona, a tylne na wahaczach wleczonych. Hamulce tarczowe były wentylowane z przodu, a w mocniejszych wersjach również z tyłu.
Opel Calibra doczekał się kilku edycji specjalnych. Wersja Turbo z napędem na cztery koła była najbardziej zaawansowana technicznie. Model Cliff Motorsport Edition inspirowany startami w wyścigach DTM wyróżniał się sportowym charakterem i limitowaną produkcją. Na zakończenie linii produkcyjnej powstała wersja Last Edition, oferowana z bogatym wyposażeniem.
Calibra odniosła spore sukcesy na torach wyścigowych, zwłaszcza w serii DTM, czyli Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. W 1996 roku kierowca Manuel Reuter zdobył mistrzostwo DTM za kierownicą Calibry V6, co podkreśliło potencjał sportowy tego modelu.
Opel zaprezentował kilka koncepcji związanych z Calibrą, choć żaden z nich nie trafił do produkcji seryjnej. Wersja Cabrio z otwartym dachem miała poszerzyć ofertę, ale ostatecznie projekt został anulowany z powodów finansowych.
Produkcja Calibry zakończyła się w 1997 roku, a jej następcą stała się Astra Coupe. Mimo upływu lat model ten cieszy się ogromnym uznaniem wśród entuzjastów motoryzacji, stając się klasykiem na rynku youngtimerów.
Opel Calibra to samochód, który łączy w sobie sportowy charakter, nowoczesne technologie i ponadczasowy design. W swoich najlepszych latach był symbolem sukcesu Opla w segmencie coupe. Dziś stanowi obiekt pożądania kolekcjonerów, a jego historia przypomina o czasach, gdy niemiecka marka śmiało wprowadzała innowacyjne rozwiązania na rynek.