Wytwarzająca samochody użytkowe poznańska fabryka Volkswagena zamierza w tym roku wyprodukować ok. 174 tys. aut – tylko nieznacznie mniej niż przed rokiem. Połowę produkcji ma stanowić nowy VW Caddy czwartej generacji, którego seryjna produkcja ruszy w maju.
W ubiegłym roku poznańska fabryka koncernu Volkswagen wyprodukowała ponad 175,5 tys. aut, ponad 4,6 tys. więcej niż rok wcześniej. W tym roku VW zakłada utrzymanie wielkości produkcji na podobnym poziomie.
Poznańska fabryka jest jedynym zakładem koncernu na świecie, gdzie produkowany jest dostawczy VW Caddy. W lutym oficjalnie zaprezentowano czwartą generację tego modelu. Do jego produkcji VW Poznań przygotowała się już od połowy ubiegłego roku. Na nowe inwestycje wydano ponad 23 mln euro.
„Były to zarówno niezbędne przebudowy i dopasowania linii produkcyjnej, jak i program szkoleniowy dla pracowników” – powiedział PAP prezes VW Poznań Jens Ocksen.
Trzecia i czwarta generacja VW Caddy mają stanowić 89 proc. całej tegorocznej produkcji zakładu. Seryjna produkcja modelu czwartej generacji ruszy w końcu maja. Pozostałe 11 proc. to model VW Transporter T5.
Prezes Ocksen jest przekonany, że podobnie jak poprzednie generacje tego modelu, również Caddy 4 znajdzie uznanie wśród klientów.
Dariusz Balcerzyk z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR ocenił w rozmowie z PAP, że prognozy producenta odnośnie wielkości produkcji nowego Caddy (w tym roku ok. 87 tys. egzemplarzy) są prawdopodobne. „Podejrzewam, że nowa generacja już dobrze znanego modelu będzie cieszyła się dość dużym powodzeniem. Trzeba pamiętać, że Poznań to jedyne miejsce produkcji Caddy i jest on sprzedawany na wszystkie rynki” – powiedział.
Ekspert zwrócił uwagę, że wszystkie plany dotyczące produkcji w polskich fabrykach motoryzacyjnych zależą od sprzedaży na rynkach poza Polską. Z wyprodukowanych w ubiegłym roku w Poznaniu 175,5 tys. aut jedynie 3,3 tys. sprzedano w Polsce; pozostałe trafiły na zagraniczne rynki. Zdecydowana większość produkcji, bo przeszło 148 tys. aut, to rożne wersje modelu Caddy.
Koncern VW w Poznaniu obecny jest od 1993 r. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan. VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych.
W 2014 r. Volkswagen ogłosił budowę nowej fabryki koło Wrześni (Wielkopolskie), gdzie będzie powstawać nowa wersja samochodu dostawczego VW Crafter; jesienią ruszyły prace. Na terenie 220 ha powstaje zakład, który ma zacząć działać w drugiej połowie 2016 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł. W fabryce pracę znajdzie ok. 3 tys. osób.
VW Poznań szacuje, że w 2018 r. w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie produkował rocznie 280 tys. samochodów. Po ukończeniu fabryki Craftera firma ma zatrudniać w Wielkopolsce ok. 10 tys. pracowników.
PAP