Zaniedbania, które skracają żywotność amortyzatorów

Kiedy decydujesz się na wymianę amortyzatorów, istnieje wiele czynników, które wpływają na jakość wykonanej naprawy i trwałość nowo zamontowanych części.

Warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  1. Zbyt mocne dokręcenie nakrętki górnej kolumny zawieszenia: Nakrętka ta, która utrzymuje razem kolumnę zawieszenia, górny zestaw montażowy i sprężynę, powinna być dokręcona zgodnie z określonym momentem obrotowym, który wynosi od 41 Nm do 68 Nm. Przekroczenie tej wartości grozi uszkodzeniem trzpienia, co może prowadzić do groźnych incydentów podczas jazdy.
  2. Uszkodzenie gwintu tłoczyska: Niewłaściwy montaż może prowadzić do uszkodzenia gwintu tłoczyska, co jest częstym problemem. Dlatego ważne jest prawidłowe umieszczenie górnej nakrętki na gwincie tłoczyska i dokręcenie jej odpowiednią siłą, aby uniknąć takich uszkodzeń.
  3. Stosowanie nieodpowiednich narzędzi do przytrzymania tłoczyska: Szczypce stosowane do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania górnej nakrętki mogą powodować uszkodzenie chromowej powierzchni tłoczyska, co może prowadzić do wycieku oleju i gazu oraz uszkodzenia amortyzatora. Zalecane jest stosowanie odpowiednich narzędzi do tej czynności.
  4. Wymiana amortyzatora solo: Zawsze zaleca się wymianę obu amortyzatorów na jednej osi, aby zachować zrównoważoną pracę zawieszenia. Współpraca nowego amortyzatora z tym, który już ma pewien stopień zużycia, może prowadzić do anomalii w charakterystyce zawieszenia i obniżenia bezpieczeństwa jazdy.
  5. Pozostawienie starego zestawu montażowego: Wymieniając amortyzatory przednie w układach McPherson, warto również wymienić zestawy montażowe, które składają się z elementu gumowego i łożyska. Te części podlegają zużyciu i wymagają wymiany w celu zapewnienia właściwej pracy zawieszenia.
  6. Montaż starych zestawów ochronnych na nowych amortyzatorach: Zestawy ochronne Monroe, składające się z zderzaka kompresyjnego i osłony przeciwpyłowej, również ulegają zużyciu i muszą być wymieniane. Zużycie zderzaka kompresyjnego może prowadzić do uszkodzenia amortyzatora i obniżenia jego żywotności. Osłona przeciwpyłowa chroni tłoczysko przed uszkodzeniami, dlatego też jej stan również ma znaczenie dla trwałości amortyzatora.

Podsumowując, dbając o prawidłowy montaż i stosując się do zaleceń producenta, można zapewnić trwałość i bezpieczeństwo nowo zamontowanych amortyzatorów oraz innych części zawieszenia.