Kierowcy często stoją przed sporym dylematem, którą benzynę tankować – 95 czy 98? Oczywiście sprzedawcy zachęcają nas do kupna tej droższej odmiany czarując nas lepszymi osiągami i zmniejszonym zużyciem paliwa.
Czy droższe znaczy lepsze?
Na początku warto zadać sobie właśnie to pytanie. Czy droższa benzyna 98 jest rzeczywiście lepsza i czy po jej zatankowaniu odczujemy pozytywną różnicę? Zewsząd otaczają nas reklamy zachęcające do właśnie jej wyboru. Różnica w cenie za litr to minimum 20 gr. Przekłada się to bezpośrednio na zysk dystrybutora stąd nie powinien nas dziwić właśnie taki przekaz.
Sposobów na skuszenie kierowców jest wiele. Więcej punktów na karcie lojalnościowej, jakiś znany rajdowiec informuję o zmniejszonym zużyciu paliwa i tym samym możliwości pokonania dłuższego odcinka drogi. Bezpieczniejsze dla naszego silnika i co najważniejsze WIĘKSZA MOC!
Zatankowanie benzyny 98 może nie oznaczać wyżej wymienionych korzyści dla naszego pojazdu. Dlatego, że większość aut poruszających się po naszych drogach przystosowanych jest do paliwa 95. Ich optymalna moc jest przygotowana właśnie do tańszej benzyny. Zalanie baku 98-ką może się wówczas okazać jedynie placebo na nasze ukryte w podświadomości potrzeby.
Pochodzenie paliwa
Jadąc na stację nie zastanawiamy się skąd trafiło paliwo do dystrybutora, z którego za chwilę będziemy tankować. Większość sprzedawanych paliw w naszym kraju pochodzi od jednego dostawcy. Zatem dostępne w Polsce mamy jedno i to samo paliwo różniące się jedynie liczbą oktanów oraz dodawanymi uszlachetniaczami.
Uszlachetniacze nie wpływają na moc silnika, są to środki smarne konserwujące nasz silnik od środka. Każdy dystrybutor ma swoje tajne receptury, które właśnie odróżniają paliwa jednych „producentów” od drugich.
Kiedy warto zastosować benzynę 98?
Starsze auta przystosowane są do benzyny 95. Stosowanie paliwa „premium” w przeszło 20 letnich samochodach i starszych nie wpłynie na naszą eksploatację. Może wręcz odbić się niekorzystnie na pracy silnika. Stosowanie benzyny 98 ma sens w pojazdach relatywnie młodych lub tych, w których producent wyraźnie zaznaczył konieczność stosowania dziewięćdziesiątki ósemki.
„Lepsze” paliwo nie zwiększy nam osiągów auta, za to lepiej zadba o nasz silnik, poprawiając przy tym kulturę jego pracy.
Tekst: Redakcja